סה"כ פורסמו: 7357 מאמרים
שם משתמש: סיסמה:
זכור אותי
שכחת סיסמה? | הרשמה
19/03/2024 | 04:44

סין בשנות ה-80

גרסה להדפסה
סין בשנות ה-80 ציון המאמר: 4.19/5 453 הצבעות
מאו נפטר ב- 1976, ודנג ציאו פינג הופך למנהיג הבלתי מעורער בסין. העקרונות שהנחו את מד"ח סין בתקופתו נקבעו כבר בסוף 1978 במושב השלישי של הועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית. מה שנקבע היה שמודרניזציה כלכלית חיונית להישרדותה של סין המערכת הבינלאומית. לכן, הליבה של ההנהגה צריכה לעסוק במודרניזציה כלכלית זו. מבחינת מד"ח משמעות הדבר היתה עדיפות לשיקולים של מודרניזציה כלכלית על פני שיקולים אידיאולוגיים ופוליטיים, וכאן טמון ההבדל העיקרי בין תקופת מאו לדנג ציאו פינג. אז כיצד פועלים?

 

1. סין צריכה להשתלב בסדר הפוליטי והכלכלי העולמי הקיים
2. סין צריכה סביבה חיצונית שקטה, שלווה וידידותית שתאפשר לה להתמקד במודרניזציה

 

אז מה קרה בפועל? יש מספר תקופות:
1) תקופה ראשונה – 1978-1982: ההערכה אז היתה שבריה"מ היא עדיין האיום הצבאי הגדול ביותר עבורה. השילוב בין האיום הביטחוני הסובייטי לבין צרכי המודרניזציה הכלכלית הופכים את ההערכות האסטרטגית ואת נרמול היחסים עם ארה"ב ליעד מרכזי במדיניות החוץ של סין. בינתיים, ממשל קארטר שניסה בתחילת דרכו להשיג דטאנט עם בריה"מ התייאש מבריה"מ והתחיל ליחס חשיבות רבה לסין כשותפה אסטרטגית מול בריה"מ. על רקע התלכדות אינטרסים זו, ב- 1978 התנהל מו"מ מואץ שמביא לכך שב- 1/1/1979 יש כינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות, ובמרץ של אותה שנה המדינות מחליפות שגרירים. בפברואר 1979 דנג מגיע לביקור ראשון ויחיד בארה"ב, שם הוא עורך שורה של פגישות עם בכירים אמריקאיים. הביקור הניב שורה של הסכמים להרחבת קשרי המדע, התרבות והטכנולוגיה בין שתי המדינות, והמסר העיקרי שדנג העביר היה שסין וארה"ב צריכות לפעול יחד לבלימת התפשטותה של בריה"מ. ב- 1979 בריה"מ פולשת לאפגניסטן, וזה נותן תנופה לשת"פ האסטרטגי בין המדינות. הסכימו על שת"פ מודיעיני (הקמת שתי תחנות מודיעין על אדמת סין שיעקבו אחר ניסויים גרעיניים) וחילופי אנשי צבא, ארה"ב סיפקה לסין מסוקי תובלה ונשק לא התקפי, וניסו לקבוע מדיניות משותפת באשר לסכסוכים אזוריים. בקיצור, סין הולכת ומתקרבת לארה"ב ומציגה עמדות דומות. מגמה זו נעצרת ב- 1982, כאשר סין מכריזה על אימוץ קו עצמאי במד"ח.

2) תקופה שניה – 1982-1985: אפשר להצביע על שלושה גורמים שדחפו את סין לנהל קו עצמאי במד"ח.
א. האכזבה מארה"ב והרצון ליצור תיאום ציפיות חדש עימה. בסוף שנות ה- 70 היה חשש מפני האיום הסובייטי והיה רצון לדחוף את ארה"ב לאמץ גישה יותר תקיפה מול בריה"מ. סין צריכה את ארה"ב, אבל גם ארה"ב צריכה את סין – זו היתה הציפייה והראייה הסינית. בנוסף, היתה תקווה שארה"ב תעניק לסין נגישות לטכנולוגיה יותר מתקדמת החשובה עבור המודרניזציה של סין. ב- 1980 מתמנה רייגן לנשיא ארה"ב, והציפיות של הסינים למערכת יחסים של כבוד הדדי ונגישות לטכנולוגיה מתבדות. הסיבה לכך היא שבעיית טיוואן חוזרת. היחס של ארה"ב לטיוואן זה אבן בוחן ליחסה של ארה"ב לסין עצמה. בתחילת כהונתו של רייגן, ארה"ב הגדילה את סיועה לטיוואן בנשק. במקביל, ארה"ב אינה מוכנה למכור לסין שום טכנולוגיה מתקדמת. למשל, ב- 1981 דנג התלונן על כך שטרם קיבלו מחשב שהובטח להם על ידי קיסינג'ר ב- 1975.

בנוסף, הפיחות שחל במעמד האסטרטגי של סין בעיני ארה"ב. הסינים ראו עצמם כשותפים אסטרטגיים, אבל רייגן מחליט להילחם באמפרית הרשע בריה"מ בכוחות עצמו, והוא יוזם תהליך מסיבי של בניית הצבא האמריקאי. פירוש הדבר שהיא פחות צריכה את סין, והלה הופכת לשותף זוטר, מה שמאוד לא מצא חן בעיניה, וזה מעלה זכרונות של הברית עם בריה"מ שם ראו בה אחות קטנה. בנוסף, בליבם של הסינים מתגנב החשש שארה"ב תנסה להפעיל את עוצמתה הכלכלית כדי לאלץ את סין להשלים עם מדיניות שלא מוצאת חן בעיניה. לכן, לסין היה חושב לבנות מערכת יחסים עם ארה"ב בצורה שונה כדי שזו תתחיל לראות בסין שותף כלכלי בכיר.

ב. השינוי בתפיסת האיום הסובייטי. בעוד שבשנות ה- 70 היה חשש גדול מפני בריה"מ, אבל בתחילת שנות ה- 80 הגיעו למסקנה שאיום זה נחלש. מדוע? היא סבלה מבעיות במזרח אירופה, הסתבכה באפגניסטן, סבלה מקשיים כלכליים רבים מתחילת שנות ה- 80 והיא נקלעת לבידוד בינלאומי בעקבות אפגניסטן. לכן, הגיעו למסקנה שהמאזן האסטרטגי נוטה עכשיו לטובת בריה"מ. אם זה המצב, הרי התפקיד של שותפה אסטרטגית של ארה"ב הוא מיותר, וסין יכולה לאמץ קו עצמאי במד"ח. מעבר לכך, נכנס השיקול של מודרניזציה כלכלית. צמצום המתחים ושיפור היחסים עם בריה"מ הוא מרכיב עיקרי במאמץ של סין ליצור סביבה חיצונית שלווה שתאפשר לה להקדיש משאביה למודרניזציה כלכלית.

ג. עליה בביטחון העצמי של השלטון הסיני. הרפורמות הכלכליות יוצאת לדרך, והן די מצליחות. הסינים מעריכים כי בעתיד הנראה לעין לא תפרוץ מלחמת עולם, וכל אלה הופכים את ההנהגה הסינית ליותר רגועה ובטוחה בעצמה, מה שתורם לאמונה שלה שהיא יכולה לנהל קו עצמאי במד"ח והיא אינה צריכה להישען יותר על ארה"ב מחד, וגם לא לנהל מאבקים גדולים עם המעצמות מאידך.

אז כיצד קו זה בא לידי ביטוי בפועל?
1) התנגדות להגמוניזם של מעצמות העל תוך שיפור יחסים איתן. לגבי בריה"מ זה בא לידי ביטוי בשתי זירות עיקריות: אפגניסטן וקמבודיה.
אפגניסטן – היה רצון שהסובייטים ישקעו בבוץ האפגני, כדי שלא תוכל לאיים על סין. אז הסינים העניקו סיוע לוגיסטי לכוחות ההתנגדות האפגניים (המג'אהדין). על פי פרסומים ברדיו קאבול, סין סיפקה נשק וסיוע בשווי 400 מיליון דולר.
קמבודיה – ב- 1978 וייטנאם פלשה לקמבודיה. באותה תקופה יש סכסוך בין סין לוייטנאם, וקמבודיה היתה בעלת הברית של סין. לסינים יש אינטרס לגרום לוייטנאם לצאת מקבודיה, והם עשו זאת דרך סיוע לחמר רוז'.

הסינים גם בודקים אפשרות לשיפור היחסים עם בריה"מ, במיוחד היחסים הכלכליים עימה, וקשרי המדע והתרבות, ועל רקע זה החל שיפור ביחסים בין המדינות. עד שגורבצ'וב עולה לשלטון, עדיין רואים בה איום.

לגבי ארה"ב, ההתנגדות של סין להגמוניזם האמריקאי באה לידי ביטוי בביקורת מילולית על היחס של ארה"ב למדינות העולם השלישי. הסינים גם גינו את הפלישה של ארה"ב לגרנאדה למשל ועוד. דוברים סינים חוזרים ומדגישים את רצונה של סין להעמיק את הקשרים הכלכליים עם ארה"ב. מה שקורה בפועל זה ששת"פ אסטרטגי -ביטחוני מעמיק (אפגניסטן, קמבודיה), התקיימו התייעצויות צבאיות, חילופי מודיעין, נחתמו הסכמים על מכירת נשק והעברת טכנולוגיה אמריקאית לסין וכו'. משמע, הקו החדש של סין היה מוצלח מאוד. הקו הינו עצמאי, אך עם נטייה לכיוון ארה"ב.

2) הרצון לפתח קשרים עם מספר רב ככל האפשר של מדינות. זה מעיד על השינוי הדרמאתי שחל במד"ח של סין תחת דנג ציאו פינג: לא רק שסין מפסיקה לראות עצמה כמחוייבת למהפיכה העולמית, סין רוצה להגיע למעמד של מעצמה שלטת דרך השתלבות בסדר העולמי הקיים. סין מתחילה להצטרף לארגונים כלכליים בינלאומיים כמו הבנק העולמי, קרן המטבע, הבנק לפיתוח אסיה וכו' – הכל תוך דגש על הפיתוח הכלכלי. ב- 1984, בפעם הראשונה, סין שולחת נציגים לאולימפיאדה בלוס אנג'לס. הסינים רוצים קשרים עם כמה שיותר מדינות מבלי להכפיף את הקשרים לאיזושהי מטרה אסטרטגית (וזה בניגוד לתקופתו של מאו בו גייסו מדינות נגד אויב משותף, "החזית המאוחדת"). יש מדיניות פרגמטית שסיסמתה היא פתיחות והשתלבות בזירה הבינלאומית, מדיניות שמוכתבת מתועלת בלבד.

3) תקופה שלישית – 1985-1990: כשגורבצ'וב עולה לשלטון, הוא מציע לסינים לשפר את היחסים בין שתי המדינות, ובמקביל הוא מתחיל לצמצם באופן חד צדדי את הכוחות בגבול המשותף. ב- 1988 נחתם הסכם ז'נבה בו בריה"מ מסכימה להוציא כוחותיה מאפגניסטן. במקביל, היא לחצה על וייטנאם שהודיעה כי כוחותיה ייסוגו מקמבודיה. על רקע התפתחויות אלו, שרי החוץ של בריה"מ וסין נפגשים ונקבע שגורבצ'וב יבקר בסין במאי 1989. כשהוא מגיע לביקור, האירועים בכיכר טייננמן הביאו לכך שנאלצו להבריח אותו במנהרות מחוץ לעיר. לגבי ארה"ב, היחסים הולכים ופורחים – המסחר בין המדינות בין 1983-1988 גדל במאות אחוזים, יש עלייה חדה בסטודנטים אמריקאיים בסין, ההשקעה בסין עלתה במאות מליוני דולר, מכירות הנשק גדלו הרבה גם כן. אבל, במקביל למגמות חיוביות אלה, מתחילות לעלות בעיות וחילוקי דעות בין המדינות בשורה של נושאים. קודם לכן היה האיום הסובייטי שחיפה על בעיות אלה, אך היחלשות האיום הסובייטי ערערה ואף ביטלה את הגורם העיקרי שעמד ביסוד היחסים האסטרטגיים בין המדינות. מ- 1985, האיום הסובייטי נחלש, וכתוצאה מכך סין הופכת לגורם פחות חשוב במדיניות החוץ של ארה"ב, ולכן נכונותה של ארה"ב לותר לסין נחלשת. גם הסינים עצמם מגלים פחות רגישות לארה"ב, ויותר מוכנים לאמץ מד"ח עצמאית שלעיתים עומדת בסתירה לעמדה של ארה"ב. למשל, בנושא של אי תפוצת נשק גרעיני, הסינים סרבו לחתום על ההסכם, ואף מכרו טילים למדינות ערב (סעודיה). הסינים סרבו לדון עם ארה"ב בנושא של מכירת נשק למדינות שלישיות. הטיעון היה שסין מוכרת הרבה פחות נשק מארה"ב או בריה"מ.

גם במישור הכלכלי היו חילוקי דעות. בשנות ה- 80, סין איננה שותפת סחר עיקרית של ארה"ב, וסין אינה אחראית לגרעון המסחרי של ארה"ב. עם זאת, המאזן המסחרי בין שתי המדינות נטה לטובת סין, ועל רקע זה נשמעו בארה"ב טענות ודרישות לרסן את היצוא הסיני, וארה"ב גם מתלוננת על מחסומי סחר שהסינים גיבשו נגד ארה"ב. בנוסף, בפעם הראשונה בשנות ה- 80 בעיות זכויות האדם צצות כבעיה משמעותית ביחסים בין המדינות. עד עכשיו ניתנה עדיפות לשיקול האסטרטגי, אבל האיום הסובייטי נעלם כעת מה שפותח צוהר לבעיות אלה. בנוסף, הדלת של סין יותר פתוחה לעולם, וקל יותר לדעת מה הולך שם במדינה מבחינת זכויות אדם. כמו כן, באמצע שנות ה- 80 אינטלקטואלים סינים מגבירים לחץ על הממשלה לבצע רפורמות פוליטיות בסין בשם החופש והדמוקרטיה. מחאה זו זוכה לתהודה ותמיכה מחו"ל, כשסטודנטים ומרצים סיניים בארה"ב מתערבים על ידי כתיבת מכתב לשלטונות בסין. באמצעי התקשורת בארה"ב ובממשל יש ביקורת הולכת וגדלה על מצב זכויות האדם בסין. הביקורת עוסקת בשלושה נושאים: 1. פיקוח על הילודה (תכנון משפחה) 2. בעיית טיבט 3. היחס לאינטלקטואלים הסינים. הביקורת האמריקאית מדאיגה את הסינים שמתחילים לדבר על "אמפריאליזם תרבותי" כלשונם, כלומר, התערבות גדולה מדי של ארה"ב בענייני הפנים של סין. המשבר בין המדינות התרחב עוד יותר בעקבות משבר טיננמן ב- 4/6/89, כשהצבא הסיני מדכא בברוטליות הפגנה של סטודנטים סינים. הממשל של בוש האב נאלץ להטיל סנקציות חריפות על סין (שבתוקף עד היום), שכללו בין השאר איסור על מכירת נשק, והאמריקאים גם ביטלו פגישות צבאיות בדרג בכיר. הטילו משטר צבאי על בייג'ינג ועונשי מוות על מפגינים, מה שגרר עוד סנקציות כלכליות מצד ארה"ב. לאורך המשבר היה חשוב לארה"ב לשמור על יחסי עבודה תקינים עם המנהיגות הסינית ולשמור על ערוצי תקשורת תקינים. התגובה הסינית – להוריד פרופיל ולחכות שהמשבר יחלוף. לאירועים אלה לא היו השלכות ממשיות על יחסי ארה"ב וסין.

תגיות:

חתונה אזרחית
חתונה אזרחית כל המידע במקום אחד     כל המידע שצריך כידי להתחתן בחתונה אזרחית בארץ או בחו”ל. כולל כל ...
איך לעבור לגור לארצות הברית?...
חלום כמעט של כל אדם זה לבקר בכל המקומות בעולם, ביניהם גם ארצות הברית. אבל חלק ...
חשבון נפש גלובלי
ברגע של חשבון נפש אישי, מדיני וגלובלי, נראה לי שלאחר גוויעתם של חלומות שהיו לנו (כמו ...
איך להוריד אחוזי שומן
איך להוריד אחוזי שומן
איך להוריד אחוזי שומן ציון המאמר: 4.34/5 441 הצבעות מה זה "אחוז שומן", ומהי
שמלות ערב לנערות
שמלות ערב לנערות
שמלות ערב לנערות ציון המאמר: 4.35/5 438 הצבעות גיל ההתבגרות זוהי התקופה היפה והזוהרת
שמלות ערב להשכרה
שמלות ערב להשכרה
שמלות ערב להשכרה ציון המאמר: 4.35/5 437 הצבעות כאשר אתן צריכות לחפש שמלה אשר
שמלות כלה וערב לחתונה
שמלות כלה וערב לחתונה
שמלות כלה וערב לחתונה ציון המאמר: 4.35/5 437 הצבעות שמלות ערב לחתונה זו בד"כ אחת מהחלטות שגורמות לנשים הרבה התלבטויות
טיפול זוגי לזוגות צעירים
טיפול זוגי לזוגות צעירים
טיפול זוגי לזוגות צעירים ציון המאמר: 4.35/5 438 הצבעות ככל הנראה כיום, השאלה בטיפול זוגי לזוגות צעירים אינה השאלה "זה
  • מאמרים דומים
  • מאמרים נוספים של Ahimeir
  • אודות Ahimeir
  • מידע נוסף

אודות Ahimeir

לא סופק מידע נוסף.

מידע נוסף

מאמר זה נכתב באתר רובו - תכנים שגולשים כותבים. באפשרותך למצוא מאמרים דומים בתוך קטגוריית דת ומדינה או על ידי צפייה בכרטיס המחבר . אם יש לך הערות, הארות באפשרותך לפנות למחבר המאמר [ Ahimeir ] באמצעות דוא"ל Ahimeir@gmail.com
שם הכותב:
סה"כ כתב: [ 6 ] מאמרים
שווה קריאה
סרטי מתיחות
סרטי מתיחות
סרטי מתיחות ציון המאמר: 4.59/5 415 הצבעות בשנת 1978 נהרו 750 אלף ישראלים לראות את "ישראלים מצחיקים"
קרמבו
קרמבו
קרמבו ציון המאמר: 4.59/5 415 הצבעות בוא נהרוג כמה אגדות: הקרמבו לא פותח בישראל, לא גדל פה
מוזיקת הטראנס
מוזיקת הטראנס
מוזיקת הטראנס ציון המאמר: 4.59/5 415 הצבעות איך אומרים "קרחנה" באנגלית? יש איזה ביטוי חמוד – "גואינג
מכונית סובארו
מכונית סובארו
מכונית סובארו ציון המאמר: 4.59/5 419 הצבעות בשנות ה-80 לכל ישראלי שני הייתה סובארו. כולם אומרו שזה
תרבות הצריכה בישראל
תרבות הצריכה בישראל
תרבות הצריכה בישראל ציון המאמר: 4.59/5 414 הצבעות תרבות הצריכה של רבים מאיתנו לא נובעת מצורך אמיתי

ניווט מהיר

מדורים

הכי נצפה

רובו

RSS RSS | כל הזכויות שמורות רובו תכנים שגולשים כותבים | מאמרים 2017-2011 © תוכן הכותבים מופץ ברשיון Creative Commons