סה"כ פורסמו: 7357 מאמרים
שם משתמש: סיסמה:
זכור אותי
שכחת סיסמה? | הרשמה
19/04/2024 | 06:32

חוקי ועד בית המשתקפים בעת ביצוע פרויקט תמ"א 38

גרסה להדפסה
חוקי ועד בית המשתקפים בעת ביצוע פרויקט תמ"א 38 ציון המאמר: 4.19/5 453 הצבעות
החלטתם לנצל את פריבילגיות הבנייה המוצעות לכם במסגרת תקנות תמ"א 38 אך השכנים מתנגדים, מה עושים?...

מבוא
תכנון ובנייה של בניינים כך שיהיו עמידים בפני רעידות אדמה הנם קו ההגנה הראשון. מדינות רבות קבעו תקני בנייה מחמירים החלים על מבנים גדולים כגון מבנים פרטיים וציבוריים שונים.

כיום, מיושמים התקנים הללו גם לגבי בתי מגורים ולשם כך נועדה למעשה תמ"א 38 – הלו היא תוכנית המתאר הארצית לתכנון ולבנייה אותה אישרה ממשלת ישראל בשנת 2005.

יישום תמ"ה 38 עשוי לאפשר ליהנות ובחינם משדרוג ושיפוץ הבניין (לרבות התקנה של מעליות, בניית ממ"ד וכיו"ב), אך כל זאת בתנאי שהדרוג אינו נעשה בניגוד לחוקי ועד הבית.

שדרוג ובחינם זה יופי, אך מה אם השכנים מתנגדים?...

תמ"ה 38 אומנם מצוינת לדיירים המתגוררים בבית משותף היות והיא מציעה לשדרג ולשפץ את הבניין ובחינם. היא טובה במיוחד לדיירים המתגוררים בקומות הגבוהות של בניינים נטולי מעלית, להם יש אינטרס ברור ליהנות מן הפריבילגיות המקופלות במסגרתה של תמ"א 38.

שכן, זו עשויה להגשים עבורם את החלום הרטוב על התקנת מעלית אשר בדרך כלל יקרה עבור דיירים אלו לאין ערוך ולכן התקנתה אינה ברת הישג בדרך כלל עבורם. ברם, התנגדותם של הדיירים מן הקומות התחתונות אשר אינם רוצים כי איכות חייהם ונוחיותם תיפגענה, עלולים להתנגד ליישום תקנות תמ"ה 38 וזאת בתואנה שהם אינם רוצים לגור באתר בנייה ובצדק.

מן הסיבה הזו יש לומר, חרף העובדה שחלפו כשבע שנים מאז יצאה תמ"א 38 לאוויר העולם, הרי שעד כה התחילו דייריהם של פחות מ-200 בניינים בהליכים ממשיים לביצוע תמ"ה 38.

חלק ניכר מאותם בניינים נמצאים בהמתנה לבקשת היתר של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה או בדיון בהתנגדויות, וחלקם קיבלו היתר אך טרם החלה בנייתם בפועל. רק במספר קטן של מבנים החלה הבניה בפועל, ואת המבנים שכבר הושלמו אפשר לספור על כף יד אחת או שתיים.

מה מעכב אם כן את יישום תמ"א 38 מבחינה חוקית?... חוקי ועד הבית הם התוקעים את הטריז בין דיירי הבית המשותף לבין תמ"א 38. שכן, כדי לחזק בניין נדרשת הסכמה בין היזם ובין שני שליש לפחות מבעלי הדירות - דבר שעשוי להימשך כמה חודשים טובים.

לאחר הסכמת הדיירים, נדרש היזם לקבל אישור מהרשות המקומית, שכמו בכל הליך בנייה, פותחת את ההליך להתנגדויות של דיירים ושכנים שחוקי ועד הבית תומכים בהן כאמור ומאפשרים אותן, דבר שנמשך מספר חודשים.

גם אחרי שהושג האישור, עלולים מתנגדים לפנות לערכאות משפטיות ולהגיש צווי מניעה (הווי אומר: צו בית משפט המונע מהצד הנתבע לעשות פעולה מסוימת, בדרך כלל באופן זמני עד לבירור סופי של העניין בבית המשפט), מה שאומר כי מבחינה מעשית דיירים שלא מסכימים לתוכנית עלולים לעכב את האישור בעירייה או להגיש צו מניעה נגד התחלת העבודות, אקט העלול לעכב את יישום תמ"ה 38 בעוד כמה חודשים נוספים. רק אחרי שכל המכשולים הללו יורדים מהדרך, יכולים הדיירים להתחיל לבנות.

הדרישה לקבל את הסכמתם של לפחות שני שליש מן הדיירים אינה נופלת בחלל ריק ומקורה בחוקי ועד הבית ובפסיקה כאחד. החוק [פרט 2 לתוספת לחוק המקרקעין] מורה כי שינויים ותיקונים הפוגעים בדירה אחרת או ברכוש המשותף, יבוצעו בהסכמת הנפגע (מראש או בדיעבד).

העיכוב הבא מגיע בוועדה המקומית. כאן זה משתנה מרשות אחת לשנייה. חלק מהבעיות בשלב הזה נוגעות לחנייה: תמ"א 38 דורשת מהיזם למצוא לבניין פיתרון חנייתי, אבל בבתים שאין בהם חנייה טבעית או מגרש חניה סמוך זה בעייתי.

בעניין זה פורשו המונחים "שינוי" ו"תיקון" בפסיקה על דרך הצמצום, כמתייחסים לשינוי פיסי בלבד. כלומר, ע"פ חוקי ועד הבית, הסכמת הדיירים נדרשת רק כאשר מדובר בשינוי פיזי.

בפסיקה נקבע כי כל פגיעה שאינה אפסית מהווה פגיעה ברכוש המשותף, וכי המדובר ברשימה פתוחה של מקרים. בכלל זה צוינו בפסיקה כל שימוש בקיר החיצוני של הבית כגון לבניית מרפסת, סגירת מרפסת, פריצת חלון, התקנת מזגן וכן פגיעה בחזותו החיצונית של המבנה כפי שנתקיימה עם השלמת בנייתו [ראה לעניין זה ע"א 395/74 לוי נ' סמואל, פ"ד כ"ט(2) 39].

סיכום

למרות ההטבות הרבות שמקפלת בתוכה תמ"ה 38 לטובת הדיירים, הרי החובה לציית לחוקי ועד הבית, עלולה לשים לאל את כל הטוב שמאפשרת תמ"א 38 לדיירים המבקשים לשדרג את ביתם ובחינם ובד בבד - להגן על עצמם מפני אסון.

לכן, על-מנת לנצל היטב את ההטבות המקופלות במסגרת תמ"ה 38 חובה על הדיירים לברר כי השינויים אותם הם מבקשים לבצע במסגרת התוכנית עולים בקנה אחד עם חוקי ועד הבית.

תגיות:

חתונה אזרחית
חתונה אזרחית כל המידע במקום אחד     כל המידע שצריך כידי להתחתן בחתונה אזרחית בארץ או בחו”ל. כולל כל ...
מתי אפשר לבטל צוואה?
עורכי  הדין  ורד  כהן  ורענן  בר – און,  שותפים  במשרד בר – און ,  כהן ,  עורכי ...
פוליגרף
פוליגרף עורכי   הדין   ורד כהן   ורענן   בר-און , שותפים במשרד בר-און, כהן, עורכי-דין, מסבירים כדלהלן : פרשנות שונה ...
איך להוריד אחוזי שומן
איך להוריד אחוזי שומן
איך להוריד אחוזי שומן ציון המאמר: 4.34/5 441 הצבעות מה זה "אחוז שומן", ומהי
שמלות ערב לנערות
שמלות ערב לנערות
שמלות ערב לנערות ציון המאמר: 4.35/5 438 הצבעות גיל ההתבגרות זוהי התקופה היפה והזוהרת
שמלות ערב להשכרה
שמלות ערב להשכרה
שמלות ערב להשכרה ציון המאמר: 4.35/5 437 הצבעות כאשר אתן צריכות לחפש שמלה אשר
שמלות כלה וערב לחתונה
שמלות כלה וערב לחתונה
שמלות כלה וערב לחתונה ציון המאמר: 4.35/5 437 הצבעות שמלות ערב לחתונה זו בד"כ אחת מהחלטות שגורמות לנשים הרבה התלבטויות
טיפול זוגי לזוגות צעירים
טיפול זוגי לזוגות צעירים
טיפול זוגי לזוגות צעירים ציון המאמר: 4.35/5 438 הצבעות ככל הנראה כיום, השאלה בטיפול זוגי לזוגות צעירים אינה השאלה "זה
  • מאמרים דומים
  • מאמרים נוספים של אלעד שניר
  • אודות אלעד שניר
  • מידע נוסף

אודות אלעד שניר

לא סופק מידע נוסף.

מידע נוסף

מאמר זה נכתב באתר רובו - תכנים שגולשים כותבים. באפשרותך למצוא מאמרים דומים בתוך קטגוריית מקרקעין או על ידי צפייה בכרטיס המחבר . אם יש לך הערות, הארות באפשרותך לפנות למחבר המאמר [ אלעד שניר ] באמצעות דוא"ל dudelm04@gmail.com
שם הכותב:
סה"כ כתב: [ 68 ] מאמרים
שווה קריאה
סרטי מתיחות
סרטי מתיחות
סרטי מתיחות ציון המאמר: 4.59/5 415 הצבעות בשנת 1978 נהרו 750 אלף ישראלים לראות את "ישראלים מצחיקים"
קרמבו
קרמבו
קרמבו ציון המאמר: 4.59/5 415 הצבעות בוא נהרוג כמה אגדות: הקרמבו לא פותח בישראל, לא גדל פה
מוזיקת הטראנס
מוזיקת הטראנס
מוזיקת הטראנס ציון המאמר: 4.59/5 415 הצבעות איך אומרים "קרחנה" באנגלית? יש איזה ביטוי חמוד – "גואינג
מכונית סובארו
מכונית סובארו
מכונית סובארו ציון המאמר: 4.59/5 419 הצבעות בשנות ה-80 לכל ישראלי שני הייתה סובארו. כולם אומרו שזה
תרבות הצריכה בישראל
תרבות הצריכה בישראל
תרבות הצריכה בישראל ציון המאמר: 4.59/5 414 הצבעות תרבות הצריכה של רבים מאיתנו לא נובעת מצורך אמיתי

ניווט מהיר

מדורים

הכי נצפה

רובו

RSS RSS | כל הזכויות שמורות רובו תכנים שגולשים כותבים | מאמרים 2017-2011 © תוכן הכותבים מופץ ברשיון Creative Commons